Автор Тема: Няколко статии за Учението и Учителя в "Е-вестник"  (Прочетена 2871 пъти)

Неактивен Delfin123

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 170
    • Профил
    • Ел. поща
Няколко статии за Учението и Учителя в "Е-вестник"

Андрей Грива: Петър Дънов е най-превежданият автор, познат е дори в Конго и Тасмания
27 Септември 2007, Нели Томова  

Андрей Грива е трето поколение последовател на учението на Петър Дънов, а от 2002 година е председател на Общество Бяло Братство, България. Роден е през 1958 г. в София. По професия е музикант. Работи в дирекция “Музика” на Българското национално радио.

- Господин Грива, какво представлява учението на Петър Дънов, какви идеи са заложени в него?

- Трудно е да се обясни с няколко думи какво представлява една духовна школа. Но накратко казано Учителят е един своеобразен духовен реформатор, човек, който внася нови просветителски идеи, свързани с духа и съзнанието. Самият факт, че той е завършил богословие и курсове по медицина в САЩ, предполага, че той идва тук, за да лекува духа и тялото на този народ. Учението е свързано с вътрешното равновесие на човека, с радостта… Ние забравихме да се радваме истински, изпадаме в състояния на меланхолия, депресия, агресия, на песимизъм. А Учителя казва: “Тези състояния не са ваши. Най-важната задача на човека е да добие своето безсмъртие, да събуди в себе си Божественото. Процесът на превръщане на човешкото в Божествено естество – това е смисълът на живота.” Неговото учение има огромно трансформиращо въздействие върху човека.

- За каква трансформация става въпрос всъщност?

- Ами да го наречем трансформация на духа. Когато ти “забиеш” прекалено много в материята, в материалния свят, трябва да потърсиш своеобразен отдушник. Ако си част от системата на машината, всъщност се оказва, че ти обслужваш машината. Смятам, че в бъдеще човечеството ще преодолее тази нагласа, да бъде обслужващ персонал в дадена система. Не мисля, че за това сме създадени. Имаме много богата вътрешна ценностна система, тя не е външна. Всичко, което ни заобикаля в материалния свят, би трябвало да представлява красивото паспарту и рамка на това, което ние носим като идея. И това е свързано точно с идейния свят, за който говори Учителя.

- Наричат учението на Дънов “езотерично християнство”, приемате ли такова определение?

- Езотеричното християнство според мен представлява бъдещото християнство. Християнството не се изразява само в строенето на храмове, в стъклописи, в литийни шествия, епитрахили, калимявки, жезли, корони… Тези неща привличат хора, които имат отношение към външната страна на нещата. Ние говорим за дълбокото вътрешно преживяване.

- Все пак някои идеи в учението се различават от тези на църквата. Например идеята за прераждането….

- Ние вярваме, че душата на човека е частица, излязла от Бога и тя е вечна. Погледнато формално, един човек представлява просто форма, която той придобива в сегашния си живот. Но всъщност човекът е много по-сложно устроен. Той носи някакъв атавизъм, неосъзнат спомен от миналото, някъде дълбоко в себе си. Откъде например може да ти хрумне, че един човек ти е приятен или неприятен? Учителя обяснява, че това е въпрос на неговата настройка, неговата психическа нагласа, а и на това, което той е представлявал в миналото. И ако в миналото ти си имал някакво противоречие, ти веднага ще го усетиш дълбоко в себе си, това ще ти е първото впечатление. Да вземем например преживяванията, свързани с различни опитности - кой какви таланти има. Моцарт започва да свири на 4 години, на 6 пише първите си квартети, на 7-8 прави първата си опера. Какво значи това? Че той носи тази музикалност, има подготовката, настройката, хармонията. Ние смятаме, че това, което представляват науката, изкуството и т.н. са светове, от които съзнанието черпи, ако има изработено сетиво в предишен живот.

- Как се заражда и разпространява самото учение?

- След като се връща от САЩ, завършил Бостънския университет, Учителя отива във Варна. Заедно с капитан Петко Войвода и с Кръстьо Мирски, който след това е може би най-популярният кмет на Варна, правят читалище “П.Р.Славейков”. После всеки намира своето място и път в живота. Учителя отваря школа. Неговите първи трима ученици се събират през 1900 г. Най-странното е, че те са един източно-православен, един католик и един евангелист. Трима съвсем различни хора, които обаче са обединени от идеята, от духа и не си пречат по форма. През 1906 г. Учителя започва периодично да прави срещи-събори, на т. нар. “верига”. В началото той създава Общество за повдигане на религиозния дух на българския народ. Учителя казва, че българите имат силен, здрав корен, и че на този народ му е дадено да разбере мистичността на християнската символика, не толкова по форма, колкото по свое дълбоко, вътрешно преживяване. В началото на миналия век, Учителя дава първите молитви, първите песни, т.нар. “духовни наряди”, които ние правим. Казва на учениците си: ” Сега сте трима, но скоро ще станете мнозина”. На следващия събор учениците са 13 души, след това 14, след това 20… Според последната енциклопедия издавана преди 9-и септември 1944, тази на братя Данчови, последователите на Учителя са около 40 000. Учителя идва в София през 1904 и живее на ул. “Опълченска” 66, където делят един покрив с Георги Димитров. Отначало изнася лекции в стаята, след това започват да идват много хора и той държи лекциите си от прозореца. Хората стоят навън, лятно, зимно време, при минус 20 градуса и слушат. На 22 март 1922 г. Учителя извежда учениците си на края на София, на Баучеровите поляни да посрещнат изгрева на слънцето. Няколко години по-късно купуват земята и се установяват на това място. Така се изгражда „Изгревът”. От съвременна гледна точка може да се каже, че учението е представлявало един уъркшоп с интерактивна публика. Учителя задава на своите ученици въпроси, дава им упражнения, заглавия на теми, те пишат реферати. И затова той нарича голяма част от своите лекции: беседи, заради този жив контакт.

- Ваши близки са се познавали лично с Петър Дънов, какво са ви разказвали за него?
Андрей Грива

- Да, майка ми, която, слава Богу, е жива, баща ми, баба ми и дядо ми също са го познавали. Те бяха хора интелектуалци. Учението беше тяхната житейска философия. Когато се казваше, че нещо е казано от Учителя, това представляваше някаква абсолютна максима. Нямаше нужда да бъде проверявано. Когато Учителя дава нещо, това означава, че просто трябва да размислиш и да намериш правилното съотношение между теб и въпроса. Учителя обяснява редица понятия, които стават живи опитности за теб, те могат да бъдат изстрадани, за да бъдат осмислени - тогава ти носят онова, което е необходимо за теб и твоето развитие. Всеки ден обработваш някой бисер и ставаш малко по-богат. Самият той е бил много красив, с правилни черти, бърза походка, със силна и проницателна мисъл, с тих глас, изключително магнетичен, говорещ най-вече важни за всеки от нас неща. Може да провокира твоето съзнание, но не ти дава готови смлени отговори, а дава посока на твоя ум според твоите възможности и потребности.

- Откъде идва името “Беинса Дуно”, както Бялото братство нарича Учителя?

- Учителя сам казва, че това е неговото свещено име. Важното е, когато човек го произнася, да има едно благоговейно вътрешно отношение. Тогава това име може да му проговори повече. Дори не би трябвало да се споменава толкова често, за да не се профанизира.

- Хората от Бялото братство са по-известни като “дъновисти”, но самите те не обичат това определение. Защо?

- По принцип, когато се каже “анархисти”, “комунисти”, “дъновисти” и пр., всичко това е принизяване, навлизане в една обща категория. Губи се индивидуалността. Освен това, ако говорим за същността на Учителя, тя не е в Петър Дънов. Тя е точно в Беинса Дуно, радвам се, че зачекнахме този въпрос. Защото когато говорим за духовно послание, трябва да търсим духовните символи в духовната практика. Ако говорим за “дъновизъм”, ще се спрем само на формата на Учителя, неговата външност. Тя няма да бъде пълна. Учителя е казвал: “Когато кажат “дъновисти”, все едно, че забиват гвоздеи в ръцете ми”. За него е болезнено това принизяване на човека и на душата. В Братството много се държи на личността на човека, на индивидуалността.

- Учението има много последователи в чужбина, как се е разпространило извън България?

- Най-вече чрез словото на Учителя. Той има над 4000 беседи, много от тях са преведени. Доста от неговите последователи напускат страната. Имаме групи, които още тогава са се организирали във Франция, Италия, Германия, Англия, САЩ. В Канада има 4 представителства, има в Южна Америка, от 2-3 години тук идват хора дори от остров Тасмания. В Австралия има няколко центъра, в Русия, само Москва има 5-6 групи. Наскоро, през месец август имаше един конгрес на братството в Конго. Има места, където няма българи изобщо, но идеята е стигнала до там – човек да чувства човека като брат, а това е основната идея на християнството.
Преди месец разбрах, че е имало голяма научна конференция в Касел, Германия, в един от антропософските центрове. Като духовните учители на 20 век са представени: Рудолф Щайнер, Петър Дънов и по-малко известния Даскалос от Гърция.

- А колко са последователите в България?

- Не е възможно да се каже, кой е последовател и кой чете Учителя. Това, което можем да кажем със сигурност е, че Учителя е най-четеният, най-превежданият и най-издаваният български автор.
Кръговете на паневритмията при посрещането на Космическата нова година в Рила на 19 август.

- На 19 август посрещате т. нар. “Космическа нова година” на седемте Рилски езера, защо точно на тази дата?

- 19 август е Преображение Господне по стар стил. Това е моментът, в който Христос се качва с трима свои ученици на планината Тавор и пред тях се преобразява. От двете му страни излизат двама пророци. Единият е Илия, а другият - Моисей. Когато те застават до Христос, това доказва, че Христос е истинският, новият учител. Тези трима души са свидетели на момента, в който Христос се разкрива като божествена същност, дотогава той е само учител (рави). В този момент на тях е показана божествената му същност. Осъзнаването на божественото – това е празникът. Като нещо, което е свързано с голямото преобразуване на един човек, в пътя на просветлението. Това са едни дълбоки вътрешни преживявания, трудно се обясняват. Единственото, което Братството има като външна изява, това са кръговете на паневритмията.

- Разкажете нещо повече за паневритмията…

- Думата “паневритмия” означава всеобщ божествен ритъм (от “пан” - общ, всеобщ, “ев” - божествен, “ритмия” - ритъм). Нашата галактика е една своеобразна паневритмия. Нашата Слънчева система е своеобразна паневритмия. Започваме с един кръг, в който хората играят по двама. Първото важно нещо е да играеш в хармонична атмосфера с човека, който е до теб. Трябва да има баланс на мъжкия и женският принцип, независимо дали играят мъж и жена, двама мъже или две жени. Съчетавайки се с човека отсреща, той се явява твоят ближен, твоят брат или сестра, елементът, към който ти можеш да се съотнесеш правилно. Ако има превод, с една дума с която да обозначим паневритмията, ще я наречем хармония. Много елементи в най-различна степен и най-различни прояви да се движат в хармонични съотношения по отношение на този кръг. Самият физически акт те зарежда и ти дава душевно равновесие. Тези хора, да се качват на над 2000 метра, да ходят километри пеша, да мръзнат, да се намокрят, за да отидат на паневритмия, значи това им носи някакво голямо вътрешно удовлетворение. След паневритмия всички са радостни и доволни.

- Кой а автор на музиката и текстовете? Каква е идеята на бялото облекло?

- Цялата музика и няколко от текстовете на упражненията са от Учителя. Той дава задача на една сестра да напише текста върху паневритмията. Учителя е дал повече от 150 песни. Много от тях са с активното участие на учениците. Много често Учителя казва, “Ето една мелодия, дайте да й напишем текст”, или върху едно стихотворение “Дайте сега ще го изпеем като мелодия”. Тоест, той винаги дава на човек възможността да прояви творческия принцип, да бъде креативен.
Белите дрехи са символ на чистота в много отношения - в мисленето, в емоциите, в състоянията. Но са и изключително практични за лятото и предпазват от силното слънце. Учителя препоръчва естествените платове, най-вече ленът, след това памукът.
Бели братя играят паневритмия.
Снимки: Нели Томова

- Кога и къде се играе паневритмия, освен в Рила?

- В София се играе в Борисовата градина, близо до телевизионната кула, в Южния парк, в Западния парк, в Младост и на други места, където се съберат хора. Паневритмия се играе от 22 март до 22 септември. От 22 септември до 22 март е времето на учебната година - тогава се четат беседи, има класове, развиват се теми, проекти.

- Къде се събират хората от Братството по това време?

- Има една малка къщичка в квартал “Изгрев”, която е препълнена, понякога наемаме по-големи зали за концерти и лекции. Но има градове, в които центровете са запазени – в Бургас, Варна, Търново. Хората от Братството обичат да се събират, да си прочетат нещо от Учителя, да дискутират по темата и всеки да сподели какво му е направило впечатление, не влизаме в конфронтация, гледаме на това със съзидание. Имаме десетина комисии, които работят по създаване на различни проекти. Например екологични проекти, да кажем, за Рила - рекултивация на пътеки, почистване на районите на езерата, изграждане на чешми, беседки… Имаме медийна комисия, правим 4-5 филма годишно, издаваме вестник, списание, по една книга на месец, какво ли не.

- Какъв трябва да бъде човек в ежедневието според учението?

- Няма “трябва”. Учителя дава насоката, а човек си извървява пътя, когато и както намери за добре, според собственото си виждане и разбиране. Имаш един модел, който е съвършен и е свързан точно с живота и дейността на Учителя. И той ти дава тази свобода на съзнанието, да проявяваш нещо, свързано с този модел. Когато говорим дори за Бога, ние имаме доста мъгливи понятия, обаче имаме един съвършен модел - образа на Христос. По същия начин в Школата ти можеш да го намериш в образа и живота на Учителя. Той е свързан най-вече с това, което имаме в ранните християнски общности - естествен, нормален начин на живот, зачитане на правата на другия, без някаква външна йерархия, без догматични правила.

- В района на квартал “Изгрев” е имало доста имоти на Бялото братство, какво се случва с тях днес?

- Ами руското посолство е построено върху земя на Братството. Там са живели около 150 души. Но ние виждаме тук нещо друго, много интересно: в исторически план България се движи най-вече под влиянието на две световни сили - Русия и Германия. И тези две посолства се намират на територията на Братството. В момента руското посолство е изцяло върху това, което навремето е било салонът, където Учителя е четял своите лекции, където е била столовата и пр. В символично отношение това показва какво ще е бъдещето. Неслучайно е точно Русия. Това в момента е много показателно за новата култура, която ще се роди в Славянството – вярвам, че някога Русия ще прегърне тази идея с едно ново съзнание.

- Какъв е официалният статут на Общество Бяло братство в момента?

- Вероизповедание. Но само по форма. Ние не можем да кажем, че сме вероизповедание в същността си. Това е една идея и не е реално едно божествено учение да го сложиш в човешки рамки. Днес ще го наречеш вероизповедание, утре - философска школа, вдругиден - езотерично християнство. Всичко е вярно, но не е достатъчно, за да го разбереш, просто трябва да го преживееш.

http://e-vestnik.bg/2281/%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B9-%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8A%D1%80-%D0%B4%D1%8A%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-%D0%BD%D0%B0%D0%B9-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D0%B6%D0%B4d/
« Последна редакция: юни 08, 2010, 04:45:12 am от Delfin123 »

Неактивен Delfin123

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 170
    • Профил
    • Ел. поща
Житният пост – пречистващата диета на Петър Дънов
Варено жито и ябълки препоръчвал Учителя за обновяване на организма

19 Февруари 2009

За любителите на сръбската скара, луканката и филето наближаващите великденски пости вероятно са истинско изпитание. Въпреки че предлаганите на пазара плодове и зеленчуци могат да съставят богато и пълноценно меню, дори за вегетарианците понякога е трудно да се откажат от млечни продукти като кашкавала и сиренето за цели 40 дни. Около два месеца преди Великден е началото на един още по-строг пост, популярен сред последователите на Бялото братство като „Житният пост” или „Житният режим”.  Макар и значително по-кратък от четирисетдневните пости, той е и доста по-ограничаващ.

Житният пост започва през февруари, 2-3 дни след пълнолуние и продължава десет дни. Както предполага и името му, основната храна, която се консумира по време на поста, е жито. Прави се през февруари, за да се изчистят наслояванията от тежките храни през зимата и за да се подготви човек да приеме пълноценно енергията на настъпващата пролет.

За целия пост се предвижда един килограм жито, което се сварява, докато зърната омекнат достатъчно, но не прекалено. Разпределя се в порции по сто грама за всеки ден от режима. В комбинация към житото се прибавят по три ябълки на ден, девет ореха (най-много) и три лъжици мед. По време на поста се пие много вода, препоръчително е да е преварена. Всякакви други храни и напитки се изключват, цигарите, алкохолът и кафето са абсолютно забранени. На десетия ден „се отпоства”, като към житото на обяд и на вечера се прибавя  т.нар. „ангелска супа” (цели обелени картофи, магданоз, лимон, вода, малко сол ). В дните след края на режима не бива да се преяжда.
Освен жито, по време на поста се консумират ябълки, орехи и мед. Снимка: Нели Томова

Житният режим е препоръчван от Учителя Петър Дънов като диета за физическо и духовно пречистване и обновяване на организма. Самият той смята житото за възможно най-здравословната храна на земята (преди да бъде обработено и смляно на брашно, защото тогава се губят голяма част от хранителните му вещества). По думите на Дънов „Житното зрънце съдържа в себе си потенциална енергия, която, като влезе в организма на човека, се превръща в кинетическа”, и именно в житото „се крият най-мощните, най-благородните сили на живота”.

В необработен вид пшеничното зърно наистина съдържа множество полезни за организма вещества и има висока хранителна стойност. В 100 гр. пшеница се съдържат 12, 1 гр. белтъци, 69,1 гр. въглехидрати, 1,7 гр. мазнини , 2, 0 гр. целулоза, 349 калории. Пшеничното зърно съдържа натрий, калции, желязо, калий, магнезий и фосфор, както и витамин В1, В2, В3, Е. Житото е богато и на фибри и антиоксиданти.

Хранителните дажби по време на житния режим по принцип са достатъчни за нормалното функциониране на организма. За да има ефект обаче, постът трябва да се прави с положителна нагласа и не бива да се превръща в мъчение. Ако човек се почувства зле, по-добре да го прекрати по-рано, отколкото да тормози тялото и психиката си, само за да издържи до десетия ден.
http://e-vestnik.bg/5571/%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82-%E2%80%93-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%87%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%D1%89%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B4%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0/]
[url]http://e-vestnik.bg/5571/%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82-%E2%80%93-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%87%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%D1%89%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B4%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0/
[/url]

Неактивен Delfin123

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 170
    • Профил
    • Ел. поща
Холандският философ Салман:
В България започва духовната история на Европа


„От цялата история на Европа най-интересна ми се стори частта за България. Открих, че всички по-важни промени в европейското мислене са били подготвени като климат именно тук, във вашата страна. Преди да се развие гръцката култура е имало голяма подготовка в Тракия. А преди европейския Ренесанс са се появили богомилите. През 20 век, малко преди да започне ерата на новата духовност, Учителят Петър Дънов основава своята школа” - с това започва разказа си за “Историята на Европа” холандският философ Хари Салман - на чист български език. Той беше гост в София за премиерата на неговата книга “Европа. Континент с глобална мисия. Илюстрована духовна биография на Европа” (ИК “Кибеа”).Той е спокоен, усмихнат и учтиво оставя другите да се наприказват дори на премиерата на неговата собствена книга. Научил се е от Петър Дънов на духовна смиреност и интелектуална проникновеност.


От 1971 г. пътуванията на Хари Салман го отвеждат до почти всички европейски страни. Той е направил задълбочени изследвания на културната и социална история на бивша Югославия, Полша, Чешката република, Русия и България. Говори български, хърватски, чешки, руски и сръбски, както и седем западноевропейски езика. Защитил е докторат по философия на образованието в Пражкия университет в Чешката Република. Преподавал е в Лайденския университет и в Института за социални изследвания в Хага, Холандия. Изнасял е лекции и е водил семинари по целия свят. Настоящите му изследвания са съсредоточени върху духовната история и социалните условия за развитието на нова духовна култура. Още от самото начало е заинтригуван от Източна Европа, „за която по онова време имаше толкова малко информация в западните книги, все едно е тера инкогнита и все едно нищо особено не се случва по тези земи, нито се е случвало в миналото, нито ще се случи за бъдеще”.

Хари Салман идва за първи път в България преди около десетина години заради две неща, за които само е слушал да се говори в Европа - това са богомилите и Петър Дънов. Качва се на езерата в Рила през август, където става част от танцуващите в бели дрехи по поляните. Учи почти в транс български език, защото иска да разбира по-добре думите на Учителя, когото смята за един от двамата духовни лидери на 20 век, другият е Рудолф Щайнер.

„Днес светът е стигнал до повратна точка в своето развитие. Финансовата криза налага в цял свят коренна промяна в цялостния начин  на мислене.” Въпреки че говори като поредния гуру, с абсолютната увереност, че знае точната истина за всичко, Хари успява да запази излъчването си на обикновен, нормален човек, неподвластен на модерните изкушения за отнесена в облаците езотерика и мантри. Холандският учен се интересува от реалните факти и събития в живота на Стария континент, като се опитва да изведе изводи за духовността на непрекъснато променящия се европеец от суровия материал.

Според Хари Салман същинската история на Европа започва 21 века преди Христос  на остров Крит. Цели 21 столетия континентът изгражда физическото си тяло, подобно на развитието на човека, който съзрява до тези години физически. Следващите 21 века след Христос се полагат на изграждането на душата. А през третото хилядолетие ще започне изграждането на духа на Европа - духовна зрялост и благородство, към каквото трябва да се стреми човекът, достигнал тази възраст.

Според Хари Салман 42-та века европейско развитие до ден днешен отговарят на същата възраст в развитието на всеки човек, понеже 1 век в историята на континента отговаря на една човешка година, а всеки 7 години бележат завършването на определен цикъл от живота - отговарящ на ранното детство, юношеството и пубертета, младостта и съзряването, чак до старостта.

Периодът от 2100 до 1400 г преди н. е. бележи първите 7 години на европееца, когато той все още е играещо с кукли палаво хлапе и се намира в европейската „детска градина” на остров Крит.

От 1400 до 700 г. (7-14 години) преди н. е. детето пораства и започва бавно да се осъзнава чрез духовни проекции в мистерийните школи в Гърция и Тракия, където става посвещаването в митовете за герои и богове.

От 700-ата преди н. е. до 1–а година (14-21 годишна възраст) протичат пубертетът и юношеството, философските школи в Атина, Мала Азия и Южна Италия.

От 1-а г. до 700 г. (21 - 28 години) европеецът пребивава в катехизисни училища, монашески школи, където започва истинската еволюция на душата.

От 700 г. до 1400 г. (28-35 години) се развиват катедралните училища и университети от късното средновековие, утвърждават се правото на знанието и науката, и душата  се приземява и поема към рационалното си измерение, както един отговорен човек създава най-големите си материални блага именно в периода на разцвета на силите си.

След 1400 г. чак до началото на 20 век (35-42 години) европейският човек отново започва да се завръща към духовните смисли на живота. В противовес на тъмните сили от този период, се раждат духовните школи на Дънов и Щайнер, за да могат в началото на 21 век материално и духовно начало да се слеят в хилядите научни и езотерични кръгове и школи по цял свят, които проповядват идването на нова епоха - ерата на Водолея.
Карта на Атлантида. Илюстрация от “Европа. Континент с глобална мисия”

„Основният извод, който се налага от досега извървяния път и особено от разрушителните събития през 20 век е, че духовните сили в исторически план работят с не по-малка сила и във всяка една отделна личност и че в нашето лично подсъзнание има тъмни кътчета, където се крие много агресия и отрицателна енергия.” Според Салман лостът за нашето безсъзнателно управление от политиците и индустрията е в използването на скритите скритите кътчета в душата ни, а основната ни слабост, която отключва тъмните сили, е алчността.

„Но освен подсъзнание всеки от нас има и свой висш духовен център вътре в себе си, който му помага да се ориентира, стига човек да пожелае да го послуша. Тези сили работят чрез нас и в общата ни човешка история. Така че, като се вгледаме в този мост между това, което ни се случва в личен план и световните събития, протичащи в глобален мащаб, можем да открием много паралели и да разберем как от нашето мислене днес зависи бъдещата история на света.”

Според холандския философ в настоящия момент човечеството се намира на един от своите кръстопътища. „Има много трудни за преодоляване регресивни сили, и те правят живота ни много тежък. И дори тази банкова криза ще доведе до един нов вид положително осъзнаване, че новите проблеми, независимо дали са в икономиката или друга сфера, повече не могат да бъдат решавани само от една държава или даже от цял континент, за колкото и голяма свръхсила да се смятат.

Сегашната финансова криза беше създадена от Щатите. До този момент Америка създаваше много от проблемите на съвременния свят, а Европейският съюз трябваше да ги решава. Сега имаме нов президент в Америка и той изглежда по-дружелюбен към Европа. Струва ми се, че американците са притиснати повече от всякога в историята си до стената, при това този път не могат да обвиняват Осама или някой друг външен враг, а единствено собствената си алчност за власт и пари. Последните президентски избори показват, че са разбрали урока си и че са готови за промяна. Целият свят разчита и се надява новият американски президент да промени курса на налагане на американските интереси и политика на всяка цена и навсякъде по земното кълбо. Все пак съществуват и други гледни точки и е време  и те да бъдат чути. Смятам, че Европа ще има водеща роля в новата световна политика ”.

Друг основен извод от настоящата финансова криза на Хари Салман - „Досега паричният поток се ръководеше твърде хаотично. Сега се вижда, че той трябва да бъде контролиран. Необходима ни е по-висока степен на съзнание на харчене в глобален и в личен план. Всеки от нас ще бъде принуден от настоящата финансова криза да осъзнае къде са отивали досега парите му и да си направи по-добре сметката колко излишни неща си е купвал без да се замисля. Всички ние сме малки отражения на големите банки”

Другите основни сектори, в които ни е необходима по-висока степен на осъзнаване, според холандския философ са образованието, което също трябва да се усъвършенства спрямо новите проблеми на света, а също и отношението ни към компютрите и техниката.

„Всеки от нас трябва да се осъзнае като духовен лидер на своето най-близко обкръжение, трябва да отвори вратата, за да могат другите хора наблизо да влязат.”

Според Салман центрирането на човешкото съзнание в технологиите, които са изместили почти изцяло общуването, е в основата на днешните проблеми. Никак не е случайно, че кризата удря най-вече автомобилното и технологичните производства. „Днес ние общуваме много повече с автомобила си или с компютъра си, отколкото един с друг… Всеки от нас иска да има кола. И колите стават все повече и повече. Накрая  човек прекарва по-голямата част от живота си в задръствания и грижи за колата си.

Подобни заблуди важат и за нашето тяло и начините, по които съвременното нерационално хранене е свързано с много от модерните заболявания. Ние трябва да се учим отново на много основни човешки и напълно естествени за нашите предци умения, например как да спим. Съвременният човек е силно невротичен и вече не може да спи добре без лекарства”, казва Салман.

http://e-vestnik.bg/5198

Неактивен Delfin123

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 170
    • Профил
    • Ел. поща
Бялото братство посреща пролетта - фотогалерия
http://e-vestnik.bg/3565/%d0%b1%d1%8f%d0%bb%d0%be%d1%82%d0%be-%d0%b1%d1%80%d0%b0%d1%82%d1%81%d1%82%d0%b2%d0%be-%d0%bf%d0%be%d1%81%d1%80%d0%b5%d1%89%d0%bd%d0%b0-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%bb%d0%b5%d1%82%d1%82%d0%b0-%d1%84%d0%be%d1/


Мистерията на Бялото братство

Изглежда странно, но всяка година на 19 август на платото край езерото “Бъбрека” - едно от седемте рилски езера, пристигат последователи на Петър Дънов от цял свят. Тази година със сигурност бяха забелязани членове на Бялото братство от Русия, Полша, Англия, Шотландия, Швейцария, Португалия,Италия. Общо около 2000 членове на Бялото братство участваха в традиционния танц паневритмия, който ознаменува началото на Нова година по тяхното учение.

За обикновения човек е трудно да проумее привлекателността на идеите на Петър Дънов, чийто поклонник е и прочутият дизайнер Пако Рабан. Най-общите впечатления от ритуалите на дъновистите - молитвите, гимнастиките, ритуалният танц паневритмия, песните - показват, че става дума за хора, вярващи в Бог като всички християни, но християнство, примесено с особеното учение на Дънов.


Членовете на Бялото братство са се подредили на хълм край хижа “7-те рилски езера”, в очакване да изгрее слънцето. Последователите на Петър Дънов посрещат с изгрева на слънцето на 19 август - Нова година според тяхното учение. Снимки: Иван Бакалов
Членовете на Бялото братство са се подредили на хълм край хижа “7-те рилски езера”, в очакване да изгрее слънцето. Последователите на Петър Дънов посрещат с изгрева на слънцето на 19 август - Нова година според тяхното учение. Щом слънцето се покаже, членовете на Бялото братство стават прави и вдигат дясната си ръка.

Танците и движенията, поклоничеството към слънцето, идеите за космоса и енергиите напомнят будизма, бахайската вяра, йогизма и други източни учения. Но при всички случаи не става дума за някаква фанатична или агресивна секта, а за изключително миролюбиви и вътрешно уравновесени хора. Подобно на йогите те са вегетарианци и правят специални танци-упражнения, напомнящи на китайска гимнастика.

На 19 май дъновистите отпразнуваха Нова година - нова година на звездната система - според тяхното учение. Всяка година на тази дата стотици поклонници посрещат изгрева в Рила, изправят се и вдигат дясната ръка към слънцето. На хълмовете и върховете край хижа “7-те рилски” езера тази година се бяха разположили на групи няколкостотин дъновисти. След като слънцето се вдигна, започнаха молитви от евангелието, прекъсвани от песни и музика от цигулки и виолончело. След това един от братята прочете беседа от учителя Дънов.



След ритуала с изгрева, в 10 часа сутринта дъновистите, облечени в бяло, по традиция се събират на концентрични кръгове върху платото край езерото “Бъбрека”, за да изпълнят танца паневритмия. Танцът означава най-общо казано космически ритъм. Чрез него дъновистите настройват себе си към звездния ритъм според тяхното учение. Танцът продължава час и половина с множество сложни движения и стъпки. През цялото време той се озвучава от струнен оркестър и хор, разположени в средата на кръга.

Тази година в танца участваха около 2000 облечени в бяло дъновисти, като впечатление правеше, че има много млади хора, а във външния кръг често се чуваше реч на чужди езици.

http://e-vestnik.bg/2020/%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D1%8F%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B1%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE/
« Последна редакция: юни 08, 2010, 04:51:49 am от Delfin123 »