Автор Тема: 2010-01-29 лекция "Новата песен"  (Прочетена 2541 пъти)

Неактивен Васил Василев

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 114
    • Профил
    • Ел. поща
2010-01-29 лекция "Новата песен"
« -: януари 28, 2010, 11:50:41 am »
Лекция  "Новата песен" - OOK, 25.01.1933 (*)

Мотив от лекцията:
---
„Затова отхвърлете лъжата и всеки с ближнаго си говорете истина; защото сме удове един на друг.“ (Ефес. 4:25)
...
Отхвърлете лъжата, защото човек сам се лъже. – За кого е писана тази глава? – За мнозина. Злото и доброто, за които е писано, се отнасят до онези, които разбират и които могат да ги използват.
...
Изобщо добрите, разумните, хубавите неща винаги идват от Бога. В това отношение човек е проводник на Божественото. Следователно работете съзнателно върху себе си, да приемете правилно Божественото и да го предадете правилно.
---

Размишление върху мотива:
===
Ние сме части от големия Космически човек, от Божествения организъм, и затова отношенията ни се подчиняват на особени закони. "Удове един на друг" - човекът е един микрокосмос, той притежава образа на всички останали хора в себе си и е силно свързан с тях вътрешно. Това е великата Истина за всеобщото братство в света. "Човек сам се лъже", бидейки "вехтият човек, който тлее в прелъстителни похоти" (Ефес. 4:22). Всеобщата връзка при това състояние на съзнанието ни изглежда просто фантазия. Лъжата,която трябва да отхвърлим от съзнанието си е убеждението, че сме самодостатъчни, поднесено в най-различни вариации.

Как можем да отхвърлим лъжата? Като се подновим в духът на своя ум (Ефес. 4:23) и като се облечем "в новия човек, създаден по образ на Бога в Правда и святост на Истината"(Ефес. 4:24). Умът, често е посочван като причина за възникване на разделение (разномислие). Но грехът не го е опетнил, умът греши единствено поради състоянията на сърцето. И виждаме че умът тук е даден като опорна точка, която може да ни повдигне. Нужно ни е разбиране, за да съумеем да осмилим в себе си Словото. Нужен ни е разум, за да станем проводник на Божественото. Нужна ни е новата песен за Любов, Мъдрост и Истина.
===
« Последна редакция: януари 28, 2010, 12:05:41 pm от vasil »

Неактивен Никола Дамянов

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 112
    • Профил
Re:2010-01-29 лекция "Новата песен"
« Отговор #1 -: февруари 01, 2010, 11:30:20 am »
Първо да поздравя отново Васил за инициативата за създаване на подобен подфорум.
Доколкото разбрах от разменените ни няколко писма, идеята е да се четат едни и същи Беседи от хора, които нямат възможност да присъстват на братски сбирки за колективни четения. Обикновено на такива събирания след беседа всеки, ако има желание, споделя личните си впечатления от прочетеното и опит във връзка с това. Да си призная честно, това е едно от основните нещо, което ми е харесвало най-много преди време, когато се събирахме хармонична групичка от приятели и си прочитахме по нещо. Всеки си избираше няколко ключови пасажа, върху които споделяше мисли и се оформяха много приятни разговори.  Така човек може да "прозре" и други гледни точки, защото Беседите са многопластови и концентрирани, което често води до "пропуски" на съществени и важни моменти от Беседите. За жалост такива хармонични групи и разисквания се рядко оформят ( обикновено по празници и други братски събития), защото хората, с които можеш да си кажеш нещо са от различни градове. Надявам се, че сега тази пречка няма да я има ?!? Виртуалното общуване между РЕАЛНИ хора тук в сайта може да доведе до много позитивни резултати.
Всъщност след заминаването на Учителя, колективното четене е било една традиция по групите, което са били дефакто едни малки школи (аналог на школата на Изгрева), където хората са се опитвали да вникнат в дълбочина на изнесените Беседи. Изобщо колективният дух на хармония между четящите може да доведе единствено до персонални откровения за всеки един по отделно. Поне подобни са моите наблюдения и опит, ...и надявам се, че и тук ще се получи нещо подобно нещо.
На практика идеята на Васил е направата на нещо като "Уеб - школа", и не виждам защо подфорума да не се казва така ? Само  "Школа" - някак си ми звучи по-общо и в първия момент за мен беше неразбираемо.
Кои може да са предимствата от такова общо уеб-четене и коментари (есета)? - Основното предимство е, че човек може да огледа по-обстойно нещата и да се концентрира върху тях. При "живото четене" на мен ми се е случвало да пропускам неща, а същите неща не са се забелязвали и от други присъстващи...
Изобщо с беседите е необходимо да се постига дълбочина... Така си мисля. Примерно на мен ми се е случвало да чета и да работя върху една Беседа със седмици. За доста хора тук сигурно това е необяснимо, но при мен си е факт. Върху всяка "поднесена" идея в Беседите, може да се направи доста медитация, съпоставки, размисли, ретроспекции, проверка, прилагане...
А на някой случвало ли му се е да попадне на точната ("личната"!) Беседа за него?  Гарантирам ви месеци четене тогава, особено пък ако има и други гледни точки изразени със есета!  :)

Ще уточня как аз чета Беседите? - Обикновено си представям, че съм там "на живо" в салона или мястото където е дадена... Визуализирам  "хората". При различните Беседи те са различни! Някъде от "последният ред"  се стремя да хвана общият  дух на присъстващите и техните мисловни въпроси, проблеми и търсения... Беседата дефакто дава отговори на всичко това.
Значи от една страна се опитвам да схвана въпросите, а от друга търся отговорите. Така рядко изпадам в неразбиране, двусмислие или противоречие, което често се получава при незапознати със спецификата на изнасяне на Беседите и тяхното записване. Много трудно се записва Слово, което за разлика от обикновените думи има въплътена в себе си енергия... Енергия, която ако не я "прихванем" на някакво ниво - то четенето ни става просто развлекателно и ползите са значително по-малко.  



    
« Последна редакция: февруари 01, 2010, 12:17:49 pm от Никола Дамянов »

Неактивен Никола Дамянов

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 112
    • Профил
Re:2010-01-29 лекция "Новата песен"
« Отговор #2 -: февруари 02, 2010, 08:55:58 am »
Във връзка с идеята на подфорума, ще предложа моят опит за есе върху Лекцията   "Новата песен". Изваждайки кратки цитати върху които, ще се опитам да разсъждавам или за по-кратко ще давам въпроси, които могат да представляват допълнителни теми за размисъл.

Мотив от лекцията: "Смиреният не е слаб човек, напротив, той е силен...слабият не може да бъде нито кротък, нито смирен. Кроткият и смиреният е високо добродетелен."  
Това е много силен мотив според мен!
Колко често ни се случва да подкрепяме слаби хора? Съжаляваме ги. Съчувстваме им. Защо ?  Може би от страх да не изпаднем в тяхното положение на слабост ?
Извода е, че слабият човек не може да бъде високо добродетелен и много трябва да се внимава когато вземаме отношение по проблемите на такива хора.

Мотив от лекцията:"Значи не се проповядва на простите хора, а на светиите,... те да се усъвършенстват в служене."
Мотив, по който ако се постигне дълбочина, ще се намерят доста разумни методи за "проповядването" и разпространяването на Учението. Това кореспондира и с библейската мъдрост "да не се хвърлят бисерите на свинете",...но за едно друго ниво. Много разумност трябва да се проявява в тази насока, за да могат да се постигат по лесно набелязаните цели и да са по-малко разочарованията и дисхармониите в последствие...

Мотив от лекцията: "Отхвърлете лъжата, защото човек сам се лъже."
Мотив, който много често присъства в Беседите. Значи човек лъжейки - лъже САМИЯ себе си! От тук са безпредметни темите като "бяла лъжа", "благородна лъжа",...и ред други оправдания обличащи в удобна и приемлива "дрешка" лъжата. Такива неща могат да навредят само на човек. Просто човек лъже "благородно самият себе си и се самозаблуждава. А някой дава ли си сметка,колко много са благородно лъжещите се в света например ?

Мотив от лекцията: "Лошите условия – мъчнотии, страдания, несгоди – са външни стимули, които заставят вложеното в човека да се прояви."
Прекрасен мотив, който за сетен път разкрива отново ролята на страданията... Дълбочината в тази насока може да ни помогне изключително много в преосмисляне на текущите ни "проблеми" и това, защо ги имаме? От тук можем да намерим окултният смисъл за причините на нашите неволи и да ги разрешим по подходящ РАЗУМЕН начин.

Мотив от лекцията:"Каквото искаш да придобиеш, гледай да го придобиеш още днес. Не очаквайте да получите нещо отвън."
Мотив, който ни призовава да се действа ДНЕС И СЕГА! Това е свързано с Волята, за която Учителя говори на много места. Едно е да си мислиш и да искаш да направиш нещо, друго е да отлагаш във времето, за да го направиш. В крайна сметка може да се получи така, че с отлагането да се загуби много ценно време ( в Ликвидационен век сме!), което изключително сериозно да спъне едно духовно развитие на дадения човек.

Мотив от лекцията: "За да разбера как прилагате Любовта, гледам на какво разстояние се поставяте един от друг. Видя ли, че някой се приближава много близо до мене, зная, че той иска да взима, а не да дава."  
Много ценено правило, с което можем да различаваме проявяването на една ИСТИНСКА Любов, от егоистичната, човешка и лицемерна такава... На кой не му се е случвало това? Любовта предполага даване, отдаване... За нея не са проблем разстоянията! Учителя дава и пример в тази насока със Слънцето, който и в други Беседи нееднократно е подчертавал.

Мотив от лекцията: "Докато делиш хората на добри и лоши и от добрите очакваш нещо, а от лошите нищо не очакваш, ти си в света на илюзиите."
Изключителен мотив, който ни показва в какъв свят живеят болшинството от хората. Да делиш хората на добри и лоши,...да се опитваш да "етикираш" постъпките като такива, без да познаваш Божествения замисъл и Законите, е по скоро "тапа" в духовно развитие на даден човек. От тук нататък можем да си представим какво могат да постигнат в духовно развитие на човека религиите например, които често акцентират на това кое е добро и кое зло. Учителя много ясно дава метод за излизане от подобна ситуация - просто хората се разглеждат в РАЗВИТИЕ. Лесно и практично нещо! От тук се получава и толкова ценното позитивно мислене, което дава голям тласък в духовното усъвършенстване.

Мотив от лекцията: "В света съществува един голям битпазар, където се купуват заложените вещи. Какво сте заложили, не е моя работа да ви разправям. Ваша работа е да си ги откупите.... Заложени неща са тези, които не растат и не се развиват."
Мотив който по иносказателен начин разяснява метода за СЪЗНАТЕЛНО изкупуване на кармата. Много важно нещо е това и заради това в портала преди време бях направил подобна тема - "Карма, прераждане,...Изход ?!?" Там може да се види, че дори хора, които съзнателно са работили върху своето усъвършенстване и са прочели много езотерична литература, нямат отговор на този важен въпрос. Учителя, не само в тази Беседа засяга този важен въпрос, защото без "изкупуване на заложените неща" от минали и сегашни прераждания може ли да се постигне истинско духовно израстване? Отговора е по скоро - НЕ! Човека просто остава в "цикличност" на своето развитие и изхабява уникалният си шанс, който му предоставя Ликвидационният век.

Мотив от лекцията: "Помни, горчивите думи не влизат през ухото. Горчивите думи са заблуждения и криви мисли и чувства."  
Подобен мотив, разкрива произхода на "горчивите думи"... Значи проблема е в нас! В нашите криви мисли, заблуждение и чувства, които ни карат да възприемаме дадени думи по определен начин и ...да се обиждаме и засягаме. Какво от това, че някой е казал "горчива" дума, ако тя е неистина? Необходимо ли е да се обидим или засегнем от дадена субективна "истина" ? Това изпит ли е за нас ? Не можем ли да извлечем позитивни резултати и да си вземем "изпита" по смирение, ...или трябва да се оставим на разюзденото си Его, да ни "защитава" с реципрочни обидни думи и да създаваме нови причинно следствени връзки, спъващи ни по пътя на  духовно развитие ?

Мотив от лекцията: "Никъде не съм се раждал. – „В количка не са ли те возили?“ – Не. – „Как така?“ – Нали в окултизма се говори за новораждане, т.е. два пъти роден."
Изключителен важен мотив, който за съжаление Учителя не е развил. Идеален пример за това, че нещата не могат да се дават, ако няма кой да ги възприеме.
Дискусии в това отношение не се получиха и в портала. Жалко, че там и темата се затвори по непонятни причини, а сега с новият "удобен" интерфейс, дори и ценните неща, които ги е имало ще се ликвидират. (друга тема!)
Мисълта ми е друга...Дълбочина и разбиране по този мотив може да се постигне с много работа и медитация в тази насока, което може да отнеме и години време.  Учителя е давал многократно зрънца в тази посока, но за жалост е нямало благоприятна почва за развитието им.
А въпросите са много... Как се раждаш втори път? С какво е свързано това? Къде е "вододела" ? Какво представлява "новият" живот? Как се съчетава той със "старият" живот? Как се учи и развива след новорождението човек? ...Има още куп въпроси, на които сега няма да се спирам, но всеки може сам да се задълбочи  в тази много важна посока.

Мотив от лекцията: "Вътрешната връзка между хората не трябва да се основава на външните неща, които внасят разочарование."
Невероятен мотив, който дава толкова лесни и просто отговори на купища въпроси от човешките взаимоотношения. Погледнете колко се е изписало в портала по една подобна тема "Защо се разпадат толкова бързо човешките взаимоотношения?" Колко елементарен е отговора на подобен въпрос, от гледна точка на този мотив, а колко много писаници има в посочената тема. Светските връзки се основават на "външните неща", които са преходни и човек с времето се разочарова и взаимоотношенията рухват. Като сложим на всичко отгоре Ликвидационният век, където нещата се ускоряват вече мълниеносно - всичко си идва на място и е толкова простичко и лесно за разбиране.

Мотив от лекцията: "Аз нося кърпичка в джоба си и щом ми дойде на ума да кажа нещо не на място, веднага отварям кърпичката и плюя в нея."
Един мотив-упражнение, което го срещам за първи път. Със сигурност ще го приложа и мисля, че резултатите ще са доста положителни.
Не сте ли си замисляли за народното поверие, когато човек прави "пу-пу-пу" във пазвата си за да не го стигне някое зло? Това е нещо подобно... Правиш същото само, че в кърпичката си. Само менталните нивата са други. Тук Учителя има предвид париране на лични мисли, които биха довели до усложнения и дисхармония, а народа е въвел това "заплюване" като противодействие срещу външни страхове и мисли свързани с тях. Много интересно упражнение-профилактика, ако може така да се каже. :)

Мотив от лекцията: "...вие имате толкова много знания и добродетели, че не знаете как да се справите с тях."
Много интересен мотив, за който преди време разисквахме в портала...Беше нещо от рода на "вредата" от прекалената интелигентност. Значи има момент, при който човек се задръства от знания, които не е приложил и така от тези знания файда няма. Важен момент, който Егото бламира с купища оправдания. В такъв случай и добродетелите на човека "увисват" и не работят в негова полза, защото Егото се развива изключително силно и засенчва "зреенето" на Душата. Подобни примери мога да дам веднага за много стойностни хора от портала, но няма да го правя, че да не се обиди някой. В крайна сметка затворените ми теми там с въпроси и ретроспекции целяха ЕДИНСТВЕНО това - подобни хора да могат да се погледнат в "огледалото" на реторичните въпроси и да могат да неутрализират Егото си. Безспорно тогава, заложбите и добродетелите, които не са никак малко в тези хора, ще  дадат много силен тласък в тяхното духовно развитие.

Мотив от лекцията: "Велика наука е да знаеш как да изпълняваш волята на своя небесен Баща. Това не е лесна работа, както не е лесно да свириш и пееш. Големи мъчнотии е минал музикантът, докато си пробие път."
Мотив-"аршин" за това кой знае? и от там кой може да изпълни Божията воля. Много точна аналогия  е тази с музиканта. Рразмисли в тази насока, ще установят колко много Работа и Служене е необходимо на човек САМО, за да разбере Божията воля. Можеш ли да станеш добър музикант за 1-2 години ? Друг е въпроса, че човек, ако няма заложба и 10 години да свири на нещо пак не може да стане музикант от него в настоящият му живот. От тук пък следва, че доста хора трябва да намерят точното си място и мисията си във своя живот. Надценяването на възможностите си и болните амбиции са всеизвестни неща, които спъват не само духовното развитие.

Мотив от лекцията: "Човек среща мъчни задачи в живота си, които трябва да реши. В помощ му идва музиката. Тя прави чудеса."
Този мотив ми даде отговор на един личен въпрос...:) Защо аз не слушам музика? Принципно не ми пречи и мога да слушам всякаква музика във всякакви компании, но когато съм сам музиката никак не ми липсва. Дори и в колата съм захвърлил касетофона си в багажника (профилактика против кражби!) и за последните 5-6 години неползване, вече сигурно нищо не става от него.
От друга страна този мотив ме навежда на мисълта, колко тежко живеят съвременните младежи. Има такива, които почти не изваждат слушалките на локитокита от ушите си. А какво да кажем за истеричните почитателите на Мадона, Майкъл Джексън и др. поп величия. На никога не пожелавам такава тежка съдба. Ужасно нещо! Да спиш примерно 2-3 дни пред стадиона за да си по-близо до сцената, на която ще пее любим изпълнител ?!? Да мечтаеш 10-тки години да отидеш на концерт на любим певец !?! "Пълна лудница",... но това дори не е толкова смешно, а направо трагично.Много ми е мъчно за тези хора.

......

......

Май доста се унесох в "есето" си!!! Всъщност аз исках да споделя само размисли върху  Беседата, защото така разбирам есетата. Ако някой има някаква по-друга идея за формата на изложение нека да ми пише и да ме посъветва.
Впрочем аз преди два дни прочетох Беседата и видях на пръв поглед доста идеи в нея...Днес мислех да скицирам на бързо някой от тях, а вече половин ден сигурно мина във вадене на цитати! :) Лошото е това, че дори и до половината не можах да извадя от нещата, които са ме впечатлили. А колко ли още идеи съм пропуснал ?!?
Дали този проект за "уеб-школа" ще има смисъл, от гладна точка на това, че мненията могат да стават много дълги ?
Сега като видях какво съм написал (макар, че исках само набързо да "маркирам" теми за размисъл!) направо съм стреснат и раздвоен от това дали има смисъл? Някой би ли имал полза от подобни размисли?
Или може би трябва да се пише само по едно конкретно нещо ? А кое неща, пък човек да избере?
Дайте идеи в тази насока ?
Наистина малко съм объркан и ще изчакам други мнения, преди да пиша отново.

Светлина и вдъхновение желая на всички участници!
      




  

  

« Последна редакция: февруари 02, 2010, 09:20:03 am от Никола Дамянов »

Неактивен Васил Василев

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 114
    • Профил
    • Ел. поща
Re:2010-01-29 лекция "Новата песен"
« Отговор #3 -: февруари 04, 2010, 02:17:17 pm »
...
Наистина малко съм объркан и ще изчакам други мнения, преди да пиша отново.

Здравей Никола,
Мисля, подходът който прилагаш, е аналитичен (диференциален, дедуктивен) - осмисляне на текста елемент по елемент. Това е полезно е следните случаи:

1) Външен човек, незапознат със словото, може да бъде стимулиран да осъзнае неговото богатство. Човекът ще види, че Словото може и трябва да се разбира в съвременен контекст и че е полезно в множество аспекти.

2) Активно изучаващ Словото също може да допълни своите постижения, както конкретно по лекцията, така и в определени случаи по-общо - като начин на мислене.

Зад всяко изречение на Учителя стои поне един ден размишление. Откриването на този свят на мисълта си заслужава усилията. Така че дерзай!

Подходът, ползван от мен в предишния постинг, определям като "интегрален" или "индуктивен" - опит за групово осмиляне и сглобяване на множество тези. Дедукцията и индукцията са двата възможни начина човек да мисли за света обективно. Практическото им разпознаване за мен беше доста интересен факт.

Неактивен Delfin123

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 170
    • Профил
    • Ел. поща
Re:2010-01-29 лекция "Новата песен"
« Отговор #4 -: април 20, 2010, 06:36:49 am »
"Един от стремежите на хората е да придобиват знания.
 В стремежа си да придобиват повече знания, те приличат на музикантите, които се състезават кой да излезе по-голям виртуоз, да се прослави пред хората.

Същото състезание се забелязва и в религиозния живот. Като влезе в религиозно общество, човек проявява амбиция да се състезава в окръжаващите, да излезе по-голям виртуоз в духовно отношение.

Не е лошо да се състезава човек, но това е външната страна на живота. Някога външната страна е човешка, а вътрешната – Божествена"


Колко е важно да сме адекватни, да отделим човешкото и Божественото и да запазим топлинката на Любовта.
духовната пътека не е състезателна писта.
И истинския показател за развитие е не годините четене и практикуване, а любещото прилагане.

Много често при разговори на духовни теми, те прерастват в дебати, а те в свади (премълчани или изказани) или мълчалив потрес. От една страна това е нормално - думите са слаби, за да изразят многото съкровени вътрешни преживявания, а от друга - всеки има  уникални опитности. Именно затова Учителят много пъти е казвал, че човек трябва да пази опитностите  си за себе си. И да е мъдър и разумен кога и с кого да ги сподели.


" Сега, като ви говоря така, аз не искам да отвличам вниманието ви от вашите интереси, нито искам да кажа, че нямате знания.
 Напротив, вие имате толкова много знания и добродетели, че не знаете как да се справите с тях. Вие имате толкова много костюми, че не знаете кой от тях да облечете.
 Кой костюм ще облечете седмия ден, когато отивате при Бога?
Тогава ще облечете най-хубавата си дреха – дрехата на Любовта."

Любов, благост, топлина - те ни остават като идеал.
Прилагането им именно в трудни моменти, при бурните дебати  и "замерване" с цитати според мен е мерило, че някой е направил успешна крачка по Пътя.

Лесно е да се ядосаш, лесно е да игнорираш някого, лесно е и да отговориш с острова и грубост,
но е велико да запазиш спокойствие и със смиреномъдрие да поведеш дискусията към добро развитие.

Неактивен Delfin123

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 170
    • Профил
    • Ел. поща
Re:2010-01-29 лекция "Новата песен"
« Отговор #5 -: април 29, 2010, 06:26:15 am »
"И АЗ, КАТО СТАВАМ РАНО СУТРИН, ПЪРВАТА МИ ЗАДАЧА Е ДА ИЗПЪЛНЯ ВОЛЯТА БОЖИЯ – ДА ОБИЧАМ ОНОВА, КОЕТО БОГ Е СЪЗДАЛ.
ВЪВ ВСИЧКО ДА ВИЖДАМ НЕГОВОТО ВЕЛИЧИЕ И КРАСОТА.

Така, аз не се спирам върху човешките прояви и отношения към мене. ..
Научете се да превеждате нещата. Ако се занимавате с лишенията, при които живеете – нямате дрехи, обувки, въглища и др., светът никога няма да се оправи.

 Изкуство е, при най-големите страдания да се яви у тебе любовно чувство към всичко живо. Животът ти ще се измени и осмисли.
Затова е нужна вяра в живия Господ, Който е в тебе.
"


Всеки ден се опитвам да прилагам този съвет.
Душата ми се стопля и възрадва.